zaterdag 16 mei 2015

T-1... een (onverwachte) chasedag

Het is nog een dagje wachten, maar dan op locatie. Nu ik eenmaal in Norman ben voelt het of het echt al begonnen is.

Het slapen is best goed gegaan. Met wat onderbrekingen geslapen tot 7:00 lokale tijd. Op de een of andere manier is het verwerken van de jetleg makkelijker van Nederland naar de VS dan andersom.

Als eerste zet ik de TV aan, en direct naar de Weather Channel. Daar zijn ze helemaal opgewonden over de situatie van vandaag. De tor-con (soort van versimpelde tornado kans) is 6 op een schaal van 10. Ook Norman, waar ik bivakkeer, valt binnen die kans. Het leuke van de Weather Channel is dat ze ook uitleg geven over het hoe en waarom van tornado's en onweersbuien.



Met de Weatherchannel als een achtergrond, typ ik een nieuwe blogentry, zie T-2. Naast al het weer komt er uiteraard de nodige reclame voorbij, voor allerlei producten die in NL niet op de reclame komen. Erectiepillen, spiraaltjes, suikerziektemedicijen zijn zo wat voorbeelden.

Om een uur of 8 ontbijt ik in het hotel. Zowaar niet eens zo'n gek ontbijt. Toast, brood, jam, eitje en koffie zorgen ervoor dat ik voor Amerikaanse begrippen erg gezond ontbijt.

Aangezien ik tijd over heb, maak ik alvast een beginnetje met deze blog-entry. Ik bereid me voor op een dag couchechasing in het hotel als ik een appje krijg van Charles. Of ik mee wil chasen met hem en John (die gisteren ook bij de Days Inn is ingecheckt). Natuurlijk wil ik dat, dat laat ik me echt geen twee keer vertellen. Helemaal blij en enthousiast ontmoet ik John op de parkeerplaats, en een half uur laten pikken we Charles op in Shawnee.


Onze eerste mikpunt is een aantal ochtendbuien ten westen van OKC. Als we dichter bij komen blijken ze toch niet zo interessant te zijn, en gaan we meer zuidwest-waarts. De buien activeren daar al vroeg, zo rond 14:00. We komen in de buurt van Shamrock en vlakbij de eerste rotatie. Helaas produceert de bui veel regen dus kunnen we verder niets waarnemen. We zien wel de TIV2, vergezeld van een soort mini TIV(?).





We besluiten verder naar het zuiden te gaan. De meest interessante ontwikkeling blijkt uiteindelijk te ver zuidwaarts dus rijden we terug naar een bui die in het noorden toch opeens interessant wordt. We zien prachtige bloemkoolwolken. Ook hier zitten we weer heel dichtbij rotatie, maar helaas, geen visuele bevestiging van een tornado o.i.d.






Als de bui ons inhaalt en opgaat in een lange buienlijn is het chase over en even later strijken we neer bij een goed steak-restaurant. Tour 1 is vlak daarvoor al bij ons aangesloten dus we zitten met een flinke groep aan tafel.

Voor morgen zijn de kansen te ver weg om naar toe te rijden. Dat betekent waarschijnlijk een reisdag voor de dag erna.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage